Zoekmachine-optimalisatie
betekent de positie van uw site in de zoekmachines verbeteren.
Nadat u een pagina hebt aangemeld bij de zoekmachines moet u maar afwachten of, en hoeveel, bezoekers er hierdoor naar
u website komen. Zoekmachine-optimalisatie is de kunst om een webpagina zo samen te stellen dat ze een hoge rangschikking krijgt bij de zoekmachines wanneer een surfer de vooropgestelde keywords intikt.
Met een zoekmachine zoeken surfers naar webpagina's die de trefwoorden bevatten, waar zij naar op zoek zijn. U zoekt bijvoorbeeld op
'schoen'. En de betreffende zoekmachine geeft een waslijst van pagina's die aan uw zoekterm beantwoorden, met bovenaan een link naar deze pagina.
Deze resultaten worden gehaald uit een database, een gigantische verzameling van gegevens met teksten, trefwoorden, omschrijvingen en de bijhorende verwijzingen naar webpagina's.
Elke zoekmachine zijn eigen methodes om de database aan te maken en de sites te rangschikken. Deze set van regels heet het 'zoekmachine algoritme'.
De zoekmachinespecialist kan ongeveer honderd factoren bespelen waarmee de zoekmachine rekening houdt bij het rangschikken van de websites in zijn database.
U kunt dus nog een heleboel dingen doen om een hogere positie in de zoekmachines te behalen.
Maar een hoge score voor een bepaald zoekwoord is geen garantie voor de toekomst. De zoekresultaten fluctueren regelmatig. Nieuwe sites worden toegevoegd, sites die spamming technieken gebruiken om de zoekrobot te misleiden, worden verbannen en de algoritmes van de zoekmachines worden verfijnd.
Uw concurrenten van een goed scorende website zullen ook blijven proberen hoog geplaatste websites van hun 'troon' te stoten.
Als u een site regelmatig bijwerkt en de regels van de zoekmachine volgt, is de kans groot dat uw site hoog in de zoekresultaten zal blijven.
Het kan 2 maanden tot 6 maanden duren voordat een website wordt opgenomen in de zoekmachine.
Ook de linkpopulariteit van uw website is een belangrijk onderdeel van uw zoekmachine marketingcampagne. De link populariteit wordt door veel zoekmachines gebruikt om de ranking van
u site te bepalen. Met name voor Google is een hoge link popularity erg belangrijk voor een hoge ranking. Linkpopulariteit slaat op het aantal keer dat uw URL (bv. www.uwbedrijf.be) door andere sites en webpagina’s als referentie wordt gebruikt.
U zult trouwens ook zien dat als u een mooie site maakt, met goede inhoud, er spontaan andere webmasters naar
u site zullen gaan linken. Ook dat zorgt weer voor een hogere positie in de zoekmachines.kunt ook suggesties krijgen voor het verbeteren van de ranking door het aanpassen van keywords.
Een surfer kan ook de juiste websites zoeken door gebruik te maken van directories. In tegenstelling tot zoekmachines worden die aangevuld en onderhouden door redacteurs die elke website bekijken, beoordelen of die aan de registratievoorwaarden voldoet en ze opneemt in de database.
De sites worden onderverdeeld in categorieën.
Er zijn een heleboel factoren van uw website die er voor kunnen zorgen dat u laag eindigt in de zoekrestultaten. Bijvoorbeeld als uw pagina erg traag tevoorschijn komt, dit komt meestal doordat de afbeeldingen niet of nauwelijks gecomprimeerd zijn. Ook kan het zijn dat uw pagina een onprofessioneel ontwerp/layout heeft.
Hieronder volgen nog een paar factoren waardoor uw site laag zou kunnen eindigen in de zoekresultaten:
- als u de zoekmachineregels overtreedt
- als u de htmlregels overtreedt
- als u flash gebruikt
- als u javascript gebruikt
- cloaking (met valse trefwoorden naar totaal andere pagina verwijzen)
- als uw site geen metatags bevat
- als uw site spam geoptimaliseerd is
- als uw site geen links bevat
- als uw site nergens gelinkt is
- als uw site frames bevat |